torsdag 10 augusti 2017

Sensommar

Augusti är den sista sommarmånaden.
Sensommaren är ofta varm och fin.
Det hinner kanske bli något mer bad i år.
Jag har faktiskt bara badat en gång i år, i havet.
Där jag bor har sommaren varit blåsig och torr.
Eftersom jag har egen brunn har jag varit orolig över att vattnet ska ta slut.
Nu är det många som går ut i skogen och plockar svamp och bär.
Jag tycker själv att det är väldigt roligt.
Särskilt roligt är det att plocka svamp, men eftersom det finns många giftiga svampar plockar jag nästan bara kantareller. De är lätta att känna igen.
Kantareller är skogens guld!
De är goda att steka i smör, med lite salt och ha på en smörgås eller i en paj.

Svamp, Kantarell, Två, Natur, Svamphatt, Svamp Cap

Jag plockar också bär. Jag plockar helst blåbär och lingon.
Blåbär, Frukt, Friska, Färska, Natur, Sommar, NaturligaStubbe, Trädet, Trä, Skog, Natur, Bruten, Grön, Gamla

Andra bär som finns i skogen nu är hallon och björnbär.
Bakgrund, Bär, Bittra, Björnbär, Blåbär, Frukost, LjusaBjörnbär, Bramble, Bär, Buske, Natur, Vitaminer

Många som bor i hus och har egen trädgård har kanske fruktträd. Det vanligaste är att man har äppelträd, men man kan också ha päronträd, plommonträd och körsbärsträd.


Plommon och körsbär (bigarråer)
Plommon, Box, Frukt, Sommaren, Stilleben, VitaminerBing Körsbär, Mogen, Red, Frukt, Stamceller, Bär

Tack vare allemansrätten kan man gå i skogen och plocka hur mycket bär och svamp man vill.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar