måndag 17 augusti 2015

pluskvamperfekt


 Pluskvamperfekt är ett roligt ord. Plus-kvam-perfekt
Men… vad betyder det?

Först ska vi repetera perfekt!
Perfekt är har + supinum.
Vad är supinum?
Supinum är en verbform som slutar på t.
Exempel:  pratat, ätit och läst.

Har + supinum = perfekt.

Exempel:
Nu har vi pratat i tre timmar. = Vi pratar fortfarande. Verbet fortsätter.
Jag har ätit fisk varje dag den här veckan = = Veckan är inte slut. Tiden fortsätter.
Jag har läst boken.
= Tiden är inte viktig eller känd.

Men vad är pluskvamperfekt?

Pluskvamperfekt är hade + supinum.
Pluskvamperfekt är något som hände före något annat som hände i preteritum…
Är det svårt?
Här kommer några exempel:

Jag hade pratat med min mamma innan jag ringde min syster.
(först pratade jag med min mamma, sedan ringde jag min syster)

Jag var hungrig eftersom jag inte hade ätit på hela dagen.
(Jag åt inte så jag blev hungrig)

Jag hade läst i tre timmar när det ringde på dörren.
(först läste jag, jag läste i tre timmar, sedan ringde det på dörren).
Det hade blivit natt innan vi kom hem. 

Här finns en film där en annan lärare förklarar mer:






Här kan du läsa mer om pluskvamperfekt



Hade + supinum används ibland tillsammans med ”om”.
Jag skulle inte ha flyttat till Sverige om det inte hade blivit krig i mitt hemland. 
Jag skulle ha gift mig med henne om hon hade svarat ja. 




2 kommentarer: