fredag 5 juni 2015

Idag pratade vi om "då".
"Då" är ett vanligt ord.
Det betyder olika saker.

1. då (adverb för tid)= vid den tidpunkten
Exempel:
Igår var jag på Ica. Då träffade jag min gamla lärare. (då= igår)

1997 bodde jag i Italien. Då jobbade jag som lärare. (då= 1997)

Det kan också vara framtid. Exempel:
Nästa månad har jag semester. Då ska jag åka till Italien. (då=nästa månad)

2. då (Adverb)= i så fall
Exempel:
- Jag känner mig sjuk.
- Då får du gå hem.

- Vad gör jag om jag inte klarar provet?
- Då får du träna mer.


3. då (konjunktion) = när
Exempel:
Jag ville bli läkare då jag var barn. (samma som: Jag ville bli läkare när jag var barn.)

4. då (konjunktion) = eftersom
Exempel:
Jag åt då jag var hungrig. (Samma som: Jag åt eftersom jag var hungrig.)


Idiomatiskt (i uttryck)

1. då och då = ibland
Exempel:
Jag träffar honom då och då.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar