fredag 29 maj 2015

Diktamen och dialog till på torsdag

Man brukar gå i pension vid 65. Några pensionerar sig tidigare.
Du kan också jobba längre om du orkar.
När du har gått i pension blir du pensionär.

Två personer pratar om när de ska gå i pension.
A:                  Hur länge kommer du att jobba?
B:                  Jag tror att jag kommer att jobba till 61, sedan går jag i pension.
A:                  Jaså? Ska du gå så tidigt? Jag tänkte jobba till 65 innan jag  pensionerar mig.
B:                  Varför ska du vänta så länge innan du tar ut pension?
A:                  Jag tror inte att jag har råd att gå i pension före 65.
B:                  Sparar du inte?
A:                  Nej, jag har inte börjat spara ännu.
B:                  Det måste du göra, annars får du så låg pension.
Jag vill ha råd att göra roliga saker när jag blir pensionär. Jag vill inte leva fattigt.
A:                  Nej, det vill inte jag heller.
B:                  Förresten, det är ju nationaldagen på lördag.
A:                  Ja, just det ja. Det är den sjätte på lördag. Ska du fira då?
B:                  Vi kanske grillar med våra grannar om det är fint väder.
A:                  Det låter trevligt!
B:                  Du får gärna komma om du vill.
A:                  Ja det gör jag gärna.  
B:                  Vad roligt. Vi kan väl höras senare i veckan.
A:                  Ja det kan vi göra! Hej då.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar