onsdag 15 april 2015

ställer

Idag pratade vi om verbet ställer.

Ställer är ett vanligt verb med många betydelser.

1. ställer= placerar
Jag ställer boken i bokhyllan. Jag ställer cykeln under trädet.

2. ställer sig upp
 Jag ställer mig upp.

3. ställer fram
Han ställer fram maten på bordet.
Jag ställer fram klockan en timma.

4. Ställer tillbaka.
Jag ställer tillbaka stolen vid bordet.
Jag ställer tillbaka klockan en timma.

5. Ställer undan (städar eller ställer tillbaka)
Kan du ställa undan dina saker?

6. ställer in
a) Jag ställer in maten i kylskåpet.
b) Han ställer in stolen i bilen. (Han ändrar stolens inställningar)
c) Läraren blev sjuk och ställde in lektionen.

7. Ställer upp (hjälper till)
Min kompis ställer alltid upp och hjälper mig.

8. Ställer på
Jag ställer på bilen (bilen är avställd men jag ställer på den hos transportstyrelsen)
9. ställa sig in (fjäskar)
Han ställer sig in hos chefen.

10. Ställer till
a) Han ställer alltid till det. Han ställer till med problem för sig själv. Han ställer till med bekymmer.
b) Vi ställer till med en stor fest! (Vi ordnar/har en stor fest)


Har jag glömt något?
Kom gärna med fler betydelser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar