fredag 6 mars 2015

verb och preposition + partikelverb

Ni vet att ord betyder olika saker med olika prepositioner.
Exempel:
verb: tar (Jag tar en bok)
Jag tar upp min mobil ur fickan. 
Jag tar upp min bok ur väskan.
Jag tar fram mina kläder.
Jag tar på mig mina kläder.
Jag tar in min cykel. 
Jag tar ut pengar från bankomaten. 
Jag tar ut brödet ur ugnen. 

Verb: ställer (Jag ställer boken i bokhyllan)
Jag ställer fram maten på bordet.
Jag ställer undan disken efter maten.
Jag ställer in brödet i ugnen. 
Jag ställer fram mina utemöbler.
Jag ställer fram klockan till sommartid.
Jag ställer bort cykeln.
Verb: sätter (Jag sätter mig i soffan)
Jag sätter på TV:n,
Jag sätter in maten i micron.
Jag sätter på kaffet.

Verb: stänger (Jag stänger dörren)
Jag stänger av TV:n.
Jag stänger in hunden i sovrummet.



Många verb "tar" partikel. Då ändrar de betydelse. 
Partikeln är ofta betonad (uttalas extra tydligt/ långt)
Kommer och kommer ihåg betyder t.ex. inte alls samma sak.
Här är en film där en lärare förklarar "kommer ihåg". 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar