onsdag 25 februari 2015

Ord och uttryck

Idag pratade vi om uttryck.


  • Först till kvarn (får först mala) - Det betyder att den som kommer först får köpa.
  • att vara på jakt efter - Det betyder att du letar efter något.Du vill köpa något. " Jag är på jakt efter ett par nya skor"
  • att ha på sig spenderbyxorna - Du vill köpa många saker. ( från verbet spendera) 
  • Jag är pank - Jag har inga pengar.
  • Jag har inte ett öre (ett rött öre, ett korvöre) - Jag har inga pengar. 

Ett samtal:
A: Har du köpt en ny mobil utan att testa den först? Du köpte väl inte grisen i säcken?
B: Det var först till kvarn, och jag har varit på jakt efter en ny mobil länge.
A: Och igår köpte du en ny TV, du har spenderbyxorna på!
B: Ja men nu är jag pank. Jag har inte ett rött öre kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar