fredag 30 januari 2015

Diktamen och dialog, vecka 6


Jag studerar matematik på komvux.
Det går bra trots att kursen är på svenska. Jag förstår det mesta fastän jag bara har bott i Sverige i två år.
Även om jag har ont om pengar vill jag inte ta studielån. Jag klarar mig på bidragsdelen eftersom jag har ett extrajobb på ICA.


http://share.myflare.com/fpCQcT
Två personer träffas utanför komvux.

A:       Tjena, hur är läget?
B:       Bra, själv då?
A:       Bara bra. Men vad gör du här?
B:       Jag tänkte börja plugga.
A:       Jaha, vad ska du läsa då?
B:       Jag vet inte riktigt. Jag vill bli behörig för att söka till högskolan.
A:       Jaså, är du inte det?
B:       Nej, jag saknar flera ämnen, jag gick ju aldrig ut gymnasiet.
A:       Okej. Själv läser jag omvårdnad nu. Jag pluggar till undersköterska.
B:       Ja, just det ja. Jag funderar på att utbilda mig till ambulansförare eller något annat inom vården. Kanske sjuksköterska.
A:       Jaha, men  det tar väl flera år?
B:       Jo, men jag vill försöka, även om det blir svårt.
A:       Okej, lycka till!
B:       Tack så mycket. Nej, nu måste jag gå in.
Jag har bokat tid med en studie- och yrkesvägledare klockan ett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar