fredag 23 januari 2015

Diktamen och dialog till på torsdag

Diktamen lyssna http://share.myflare.com/dbmXmQ
På vintern brukar det snöa.
Många barn tycker att det är roligt
eftersom de kan åka pulka då.
De bygger snögubbar och har snöbollskrig.
När det är minusgrader fryser vattnet. Då kan man åka skridskor på isen. 


Dialog 


A och B pratar om vädret.

A:                  Idag är det riktigt kallt ute!
B:                  Ja, det måste vara tio minus.
A:                  Jag hade minus fjorton hos mig.
B:                  Oj, så pass? Då blir det en hög elräkning nästa månad.
A:                  Nej, vi har ju varmhyra så värmen ingår i hyran.
B:                  Jaha. Vet du när skolorna har sportlov?
A:                  Det är väl vecka 8 tror jag.
B:                  Jaha, ska ni åka någonstans då?
A:                  Nej, jag jobbar ju. Men barnen ska säkert åka skridskor och skidor.
B:                  Jag och min man har tagit semester den veckan, vi ska åka på skidsemester.
A:                  Jag önskar att jag också kunde göra det, men jag har inte råd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar