fredag 19 september 2014

Viktiga ord och diktamen, vecka 39





Substantiv
Skriv på ditt språk
exempel
En kostnad

Det är en hög kostnad.
En röntgen

Du röntgas på röntgen.
En remiss

Läkaren skriver en remiss.
Ett frikort

Det är gratis, jag har frikort.
Ett resultat

Du får resultatet från röntgen inom två veckor.
Ett återbesök
(Ett besök)

Du får komma tillbaka på ett återbesök.
En smärta

Jag känner en stark smärta.
Ett väntrum

Han satt i väntrummet och väntade.

verb
Skriv på ditt språk
exempel
kostar

Vad kostar medicinen?
röntgar

De röntgade honom.
meddelar

Jag meddelar resultatet imorgon.
stämplar

Jag ska stämpla ditt högkostnadskort.
bokar

Jag bokar in en ny tid nästa vecka.  


uttryck
Skriv på ditt språk
exempel
gör i ordning

Jag gör i ordning frukost till dig.
under tiden

Jag ska laga mat. Du kan väl städa under tiden (samtidigt).
det stämmer

-Heter du Fredrik Bergström?
-Det stämmer. (det är rätt)



Diktamen

Diktamen, vecka 39
Fredrik har ont i magen.
Han bokar tid på vårdcentralen.
Läkaren skriver en remiss till röntgen.
Under tiden får Fredrik ta värktabletter mot smärtan.
Besöket kostar 140 kronor. Fredrik har inget högkostnadskort. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar