torsdag 14 augusti 2014

Viktiga ord och diktamen, vecka 34

Viktiga ord
substantiv
Skriv på ditt språk
exempel
Ett år

Det är kallt hela året.
En vind

Det blåser en vind.

verb
Skriv på ditt språk
exempel
känner

Jag känner mig frusen.
känns

Det känns kallt.


Skriv på ditt språk
exempel

Klockan sju äter vi middag.
Då måste du vara hemma.  

för
Skriv på ditt språk
exempel
för
(sambandsord, konjunktion. Sätter ihop huvudsats med huvudsats)


Jag är trött för jag sov inte bra igår.

Jag dricker inte alkohol för jag kör.
för
(preposition och andra ordklasser)


Han vikarierar för mig.
Jag är rädd för hundar.
Jag är rädd för att bli biten av en hund.
Jag kom till Sverige för ett år sedan.
Det är för svårt.
Han får inte gå ut för sin mamma.
för
(verb)


Mannen för oftast när man dansar.
De förde honom till fängelset.

...........................................................................................................................

Diktamen


Mona känner sig orolig för hon ska gå på arbetsintervju imorgon.
Då ska hon träffa arbetsgivaren.
Hon är orolig för att hon ska säga något dumt då.
Hon har sökt jobb hela året.
Det känns bra att hon ska få komma på intervju i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar