onsdag 16 oktober 2013

Viktiga ord till måndag (ekonomi)

Hej!

På måndag ska vi fortsätta med ekonomi.

Viktiga ord: om pension

Substantiv:
en pensionär -- Min mamma är pensionär.
en pension -- Hur mycket får du i pension?
en arbetsgivare --- Jag jobbar för kommunen. Kommunen är min arbetsgivare.
en tjänst (kan betyda flera saker, men här: arbete, anställning)-- Jag har en tjänst hos kommunen.


uttryck:
Han ska gå i pension. Jag gick i pension när jag var 67 år.
Han ska pensionera sig (verb: pensionerar sig)
Jag sätter undan lite pengar varje månad (Jag sparar lite pengar varje månad).


verb:
räcker -- Mina pengar räcker inte till hyran.
sparar -- Jag sparar 300 kr varje månad.

Adjektiv:
Allmän -- (för alla)
privat 



__________________

Viktiga ord: om att betala räkningar

Substantiv:
en faktura --samma som räkning
en räkning
en legetimation -- ett id-kort
ett konto --Jag har ett personkonto på Nordea.
en mottagare -- Den som får det du skickar (pengar eller brev)
en förfallodag --Förfallo dag är sista dagen att betala en räkning.
ett belopp (en summa)
en betalning
en bank
en kod --När du tar ut pengar så slår du en kod.

IBAN -- ett internationellt banknummer.

Verb:
betalar -- Jag betalar mina räkningar varje månad.
hinner -- Jag har inte hunnit att städa idag.
väljer -- Jag väljer att betala mina räkningar på banken.
ansluter
skickar
loggar in
fyller i -- Jag fyller i en blankett.
för över 

Adverb:
direkt -- nu



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar