tisdag 29 oktober 2013

Onsdagens lektion: Viktiga ord

Vi ses vi hörs 1, avsnitt 2 "Hur gör man i Sverige?"

Verb:
pumpar - Jag måste pumpa min cykel.
letar - Jag letar efter min nycklar. Har du sett dem?
bjuder - Varsågod, ta en bulle. Jag bjuder.

Substantiv:
en dotter - Det här är min dotter Mona.
en tand
en tandläkare
en svamp - Kantareller och champinjoner är svampar.
en keps
en mössa

Adverb:
redan - Oj, är klockan redan tre?
förstås - Var bor du? I Sverige förstås!

Adjektiv:
arg - Är du arg på mig?

Tid:
längesedan (längesen) (lång tid sedan)

Uttryck:

Det gör inget! - Det gör inget att du kom lite sent idag.
Jag har låst mig ut. - Jag glömde mina nycklar, jag har låst mig ute.

Titta på programmet: http://www.youtube.com/watch?v=6AxCLi7cDWM

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar