måndag 14 oktober 2013

Nya ord till tisdag (Nyhetssidan)

I morgon (tisdag) ska vi som vanligt jobba med nyhetssidan.

Nya ord är:

substantiv:
ett pris
en uppfinning
ett testamente
en forskare
en rätt (en rättighet)
en olycka
ett företag (exempel: IKEA, H&M)
ett varuhus (exempel: IKEA, ICA maxi)
en möbel (exempel: stol, säng, bord, soffa)
en mejeriprodukt, en mejerivara (exempel: mjölk, grädde)
ett mejeri


verb:
delar ut (passiv form: delas ut. Exempel: Jag delar ut ett papper. Pappret delas ut av mig.)
ärver Jag ärvde 30 000 efter min morfar.
ger ut (passiv form: ges ut Exempel: Jag ger ut en bok. Boken ges ut av mig. )
förlorar Jag förlorade jobbet igår så nu är jag arbetslös. 
anställer (passiv form: anställs Exempel: Ikea anställer mig. Jag anställs av Ikea)
besöker Jag besökte min mormor igår. 
använder. Jag använder min telefon varje dag. 

adjektiv:
duktig - duktigare - duktigast
känd - kändare - kändast
skadad - mer skadad - mest skadad
många - fler - flest

Tidsord:
i förra veckan: Jag var sjuk i förra veckan.
sedan ---: Jag har inte träffat henne sedan 1998.
från och med ---: Från och med idag ska jag sluta röka. 
för --- sedan: Jag kom till Sverige för ett år sedan.

Andra ord:
utom  Jag äter allt utom gris-kött (jag äter inte det).
helst - Jag vill helst äta fisk. (jag vill ha det mest) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar