torsdag 12 september 2013

torsdagens lektion

Hej!

Idag gjorde flera läs-test.
Det var för att pröva hur det känns att göra ett nationellt prov på C eller D-nivå.

Vi jobbade också med grammatik.

I lördags jag och mina kompisar åkte till Vänersborg. 

Det är lite fel.
Varför?

Jo, du ska säga

I lördags åkte jag och mina kompisar till Vänersborg.

Varför?

Huvudsats
En huvudsats är en sats som kan vara själv. Den kan vara en egen mening.
En huvudsats kan ha rak ordfölj. 
Då kommer subjektet först.

Subjekt
Verb

Jag 
åkte
till Vänersborg i lördags


En huvudsats kan också ha omvänd ordföljd.
Det betyder att satsen börjar med något annat än subjektet (till exempel tid).
Då kommer subjektet på tredje plats.

Tid
Verb
Subjekt
I lördags
åkte
jag .....

Läs mer om ordföljd här!
_____________________________________________________________________

Vi pratade också om bestämd/obestämd form för substantiv.

Detta är jätte-svårt!

Kort förklaring:

Första gången du pratar om något: Obestämd form.
Exempel: Jag har köpt en ny bil.
(Jag presenterar ny information)

Andra gången du pratar om något: Bestämd form.
Exempel: Bilen är en vit Volvo. 
(Jag pratar om bilen jag köpte. Det är en speciell bil). 
Kan du engelska?
Obestämd form är som "a car"
Bestämd form är som "the car"




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar