torsdag 6 december 2012

torsdagens lektion

Idag talade vi om futurum.
Futurum är ett gramm
atik-ord.
Det är när man pratar om framtiden.

Det vanligaste sättet att göra futurum är
ska + huvudverb i infinitiv.

Exempel:
  • Jag ska gå snart.


Ett annat sätt är
tänker + huvudverbet i infinitiv
Exempel:

  • Jag tänker gå snart.


Du kan också använda kommer att + huvudverb i infinitiv.
Exempel:
  • Jag kommer att gå snart.


Ett fjärde sätt är att använda presens.
  • Jag går snart. 

Ordföljd
Ordföljd, huvudsats med två verb
Rak ordföljd (subjektet står först)
subjekt
verb
Satsadverb
verb
Objekt
plats
tid
Jag
ska
inte
Åka
bil
till skolan
imorgon.
Jag
kommer
-
att cykla
-
till skolan
då.

Omvänd ordföljd (subjektet står inte först)
1
verb
subjekt
satsadverb
verb
objekt
plats
tid
Imorgon
ska
jag
inte
åka
bil
till skolan.
-
kommer
Jag
-
att cykla
-
till skolan.
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar