torsdag 6 september 2012

torsdagens lektion

Idag pratade vi om arbetslivs-ord.
Orden är läxa till på fredag (imorgon).
Då ska du kunna stava orden och veta vad de betyder!

Substantiv:
(Olika anställningar)

Ett arbete / ett jobb          
En anställning                                     
Tillsvidareanställning 
Visstidsanställning        
Timanställning           
Provanställning         
Ett vikariat
En praktik         
Använd med verbet :
vara
Exempel:
Jag är anställd på kommunen.
Kommunen är min arbetsgivare.
Jag var vikarie på en skola.
 

(Människor)
En arbetsgivare         
En anställd
En vikarie
En praktikant           
Använd med verbet :
vara


Exempel:
Jag är anställd på kommunen.
Kommunen är min arbetsgivare.
Jag var vikarie på en skola.

Verb:
Arbeta/jobba         
Anställa
Vikariera
Praktisera

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar