onsdag 15 augusti 2012

gammal lektion: prepositioner

I går talade vi om prepositioner.
Vi pratade om prepositioner som berättar var någon eller något är.


Exempel: på, i, hos, till
Jag är i skolan.

Ibland är det svårt att veta när man ska använda på och när man ska använda i.


Du använder ofta "på" till offentliga platser som banken, apoteket, resturangen, nattklubben
Exempel: Jag är på ICA.
Du använder också "på" till öar och gatuadresser.
Exempel: Jag är på Island. Jag bor på Allhemsvägen 3C.
Du kan också säga att du sitter på bussen, tåget eller flyget.

IDu är i ett land, en stad, lägenhet, hus, bil.
Exempel: Jag är i Uddevalla.
Du säger också i när du är i affären.
Exempel: Jag är på ICA. Jag är i affären.


Hos
Du är på vårdcentralen.
Du är hos läkaren.
Du är på arbetsförmedlingen.
Du är hos din handläggare.


Ingen prepostion
Du använder ingen prepostion till hem och hemma.
Jag går hem, jag är hemma.

I går talade vi om prepostioner som berättar var någon eller något är.
Det kallas rumsprepositioner.

Men prepositioner kan också användas när man talar om tid eller realtioner.

Här kan du läsa mer om prepositioner. (klicka på ordet prepositioner i pratbubblan)
Längst ned på sidan finns ett par övningar.

När du är klar kan du gå till Lektion 2

Prepositioner används ofta ihop med verb.
Olika prepostioner passar ihop med olika verb.

Jag talar/pratar med dig.
Jag berättar det för dig.

Jag säger det till dig.
Jag säger åt dig att vara tyst.

Du lyssnar mig.


Jag tittar TV.
Jag talar i telefon.


Prepositioner används också ofta med adjektiv när man ska beskriva relationer.

Jag är arg dig.
Jag är kär i dig.
Du är snäll mot mig.

Hon är rädd för ormar.

Prepositioner används också när man talar om tid.

Jag kommer om en vecka.
Jag var där i vintras.
Läs mer om tidsprepositioner här!


Här kan du läsa mer om prepositioner.

Här kan du läsa mer om och träna på prepositionen"åt"

Här kan du träna mer på  prepositionerna "i" och "på"

På är ett mycket vanligt ord. Du kan läsa mer om "på" här.

Här kan du träna på prepositionerna "till" och "för"
Vill du träna mer?
Här kommer lite blandade övningar.

Eva Sjögren har en sida med olika grammatikövningar.
Här kan du göra hennes prepositionsövningar.
Prepositioner 1
Prepositioner 2
Prepositioner 3
Prepositioner 4

Det stora prepositionstestet


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar