fredag 3 maj 2019

Regn


På våren och hösten brukar det regna mycket.
Om det är kallt kan det hagla.
Hagel är små kulor av is.


Olika sätt att prata om regn.
När det regnar lite:
Raindrops, Raining, Rain, Wet, WaterDet duggar (verb)
Det duggregnar (verb)
Det faller ett lätt duggregn (substantiv)

När det regnar mycket :

Det ösregnar (verb)
Det spöregnar (verb)

Varför säger vi att det öser?
- Ösa betyder att hälla.

Varför säger vi att det spöregnar?
- Ett spö är en pinne eller en käpp. Något som är rakt och hårt.

Det öser ner.
Regnet står som spön i backen  (ett uttryck)



2 kommentarer:

  1. Hallå anna,
    Jag är från Brasilien. Jag lara mig svenska och läser din blogg. Det ar viktigt för mig. Jag hoppas att lara mig mer.
    Hälsningar från Belém, Pará, Brasilien.

    SvaraRadera