tisdag 18 augusti 2015

Hur säger man på svenska? Idiomatiska uttryck

Idiomatiska uttryck är saker vi brukar säga på svenska som ofta är svåra att översätta.
Även om du förstår alla ord så kan det ändå verka väldigt konstigt.
Här kommer några vanliga uttryck med förklaringar.

Nej, dra mig baklänges!
(Jag blev mycket förvånad över något)

Det är klart som korvspad!
(Det är lätt att förstå. Det är lätt att se. Det är självklart)

Vem har lagt rabarber på min mobil?
(Vem har tagit min mobil? Lägga rabarber på betyder att ta något)









Han vänder kappan efter vinden
Han håller med den som har makt. Han ändrar sina åsikter efter situation)














Jag anar ugglor i mossen.
(Jag tror att något är fel. Något är inte rätt, någon försöker att lura mig)



Här ligger en hund begraven 
(Något är fel här, någon försöker dölja något för mig)







De är av samma skrot och korn.
(De är lika i sättet, i sin personlighet,  de är samma typ av människor)


Nu ska du få se på andra bullar!
(Nu blir det en förändring. Det kanske blir nya regler t.ex. )











Han är lite bakom flötet
(Han är lite dum, han är inte så smart.)









Jag brinner för att lära mig svenska. 
(Jag är väldigt engagerad)













Han har bränt alla sina broar.
(Han har inga vänner kvar, han har inga fler chanser)





Hon vill både ha kakan kvar och äta den. 










Han fick bära hundhuvudet. 
(Han fick ta skulden. Han fick skämmas),

Jag skäms som en hund.
(Jag skäms väldigt mycket)










Han fick börja på ny kula
(Han fick börja med något nytt. Han fick starta på nytt.)










Alla måste dra sitt strå till stacken
(Alla måste hjälpa till)









Mötet drog ut på tiden (att dra ut på tiden)
Mötet tog längre tid än vad vi trodde).









Iphone 5 är bra, men Iphone 6 är ett strå vassare
(Det är lite bättre)









Nu är det raka rör som gäller.
(Vi gör det direkt och snabbt, vi har bråttom)













Nu är det är raka puckar.
(Du måste vara ärlig och säga precis som det är).











Detta var bara några få exempel!
Här finns en lista där du kan läsa många, många fler!


Kan du engelska?








Här finns en film som förklarar på svenska och engelska. 
Här är en film med ordspråk på svenska och engelska. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar