fredag 6 februari 2015

Veckans bisats: att



Att + verb i infinitiv
A. Vi säger/skriver att efter huvudsatser med adjektiv som till exempel:
Det är roligt att kunna många språk.
Det är svårt att lära sig ett nytt språk.
Det är tråkigt att inte förstå svenska.

 ”att” inleder (startar) bisats. Det är en bisatsinledare, men här finns inget subjekt, men ”att-satsen” kan bli subjekt.
Att kunna många språk är roligt.
Att lära sig ett nytt språk är svårt.
Att inte förstå svenska är tråkigt.
Det tomma subjektet ”det” tar vi bort eftersom bisatsen ”att…” blir subjekt.

B. Efter huvudsatser med gillar/tycker om, älskar, hatar, planerar, funderar på + verb.
Exempel:
Jag tycker om att fiska.
Jag älskar att sjunga.
Jag hatar att inte ha några pengar.
Jag planerar att flytta om ett år.
Jag funderar på att byta jobb.

C.  Att + infinitv finns också efter andra huvudsatser.
Tillexempel:


Jag är bra på att dansa.
Jag är dålig på att sjunga.
Jag tränar på att dansa.
Jag försöker att inte bli arg.


2. ”Att” som underordnande konjunktion
Ibland kommer vanlig bisats med subjekt efter att.
Verbet är inte i infinitiv, det är i presens eller preteritum, om det inte kommer efter hjälpverb.

A.    Att efter prat-verb.

 Jag säger, tycker, tänker, tror, vet, bestämmer, hoppas + att
Jag säger att ni måste komma imorgon.
Jag tycker att du har fel.
Jag hoppas att du kan komma imorgon.
Jag tror inte att det ska regna imorgon.
Jag vet att det inte fungerar.
Jag bestämmer att vi går nu.

B . Subjektet är inte samma person i huvud- och bisats.
Jag gillar att du är snäll mot alla. (jämför med: Jag tycker om att vara snäll)
Jag tycker om att du sjunger.  (Jämför med: Jag tycker om att sjunga. )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar