fredag 13 februari 2015

Diktamen och dialog, vecka 8


Det finns många intressanta TV-program.
Jag brukar titta på TV-serier som handlar som handlar om kultur och historia.
Jag tittar på TV för att lära mig nya saker.
Det är bra att de flesta program finns på nätet så att jag kan titta när jag vill.



Mona ringer till vårdcentralen.
Hon kommer till en telefonsvarare. Hon knappar in sitt telefonnummer och avslutar med fyrkant ( # ). Efter en timme ringer en sjuksköterska upp.

S:          Hej, det här är Eva från vårdcentralen.
M:              Hej! Vad bra att ni ringde tillbaka. Jag har haft ont i huvudet i en  vecka nu.
S:          Kan du beskriva hur det känns?
M:              Det liksom dunkar.
S:          Gör det lika ont hela tiden?
M:              Nej, det är värst på eftermiddagen.
S:          Hjälper det inte med värktabletter?
M:              Jo, det blir lite bättre. Men jag vill inte ta Alvedon eller Ipren varje  dag.
S:          Nej det förstår jag.  Du ska få träffa en doktor. Kan du komma på  tisdag, halv nio?
M:              Ja, men har ni ingen senare tid?
S:          Jag ska se. Jo, tjugo över tre. Passar det?
M:              Ja det blir bra, tack så mycket!
S:          Hej då.
M:              Hej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar