tisdag 5 november 2013

Viktiga ord till torsdag

På torsdag ska vi prata om arbete och anställning.

Här är viktiga ord.

Substantiv
en arbetsgivare - Kommunen är min arbetsgivare.

en tjänst - Jag har en tjänst som undersköterska på kommunen.
en plats - (samma som tjänst)

en arbetsuppgift - Jag är busschaufför, mina arbetsuppgifter är att köra buss.

en anställning
tillsvidare - en tillsvidareanställning har inget slut.
viss tid - En visstidsanställning är t. ex. ett år eller tre månader.
provanställning - En provanställning är t.ex. 3 månader, sedan blir det en tillsvidareanställning.
timanställning - en timanställning är när du bara jobbar timmar.

heltid - Jag jobbar heltid, jag jobbar 8 timmar om dagen.
deltid - Jag jobbar deltid, jag jobbar 50% eller 75% t.ex.

ett vikariat - Du arbetar istället för en annan person som är sjuk eller ledig.

en ansökan, en arbetsansökan - Jag skickade en arbetsansökan till ett företag.
en ansökningsdag - Sista ansökningsdagen är 13-11-17.
ett tillträde - Tjänsten tillträds 13-11-29 (Du kan börja jobba 29/11)
en överenskommelse - Något vi bestämmer tillsammans.
ett kollektivavtal - ett avtal med facket

verb
anställer - IKEA anställer 70 personer.
tillträder - Tjänsten tillträds i november.


Adverb/adjektiv
enligt - Lön enligt överenskommelse.
snarast - Tjänsten tillträdes snarast.
fast - Jag har fast lön, jag tjänar samma varje månad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar