onsdag 17 oktober 2012

onsdagens lektion (skitviktigt)

Idag var det regnig!

Det var ett riktigt skitväder.

Skit = bajs.

Skitväder = ett jättedåligt väder.


Skit kan användas framför många substantiv - då betyder det att de är dåliga.

Skitbil = en dålig bil.
Skitdag = en dålig dag


Om du använder skit + adjektiv betyder det samma sak som mycket.

Skitbra = jättebra.

Skitdåligt = jättedåligt.
Skitgott = jättegott......


Min kompis är skitsnäll = Min kompis är jättesnäll. 

Du kan också använda verbet skita.
Det betyder egentligen bajsa...

Men man kan också säga så här:
"Jag skiter i att städa ikväll"


Det betyder att jag struntar i att städa. Jag skulle städa, men jag gör det inte. 

Det är kanske inte så bra att säga så, det låter lite otrevligt i mina svenska öron...

(Vi pratade om andra saker på lektionen också, och vi gjorde läsförståelsetest).

I morgon blir det ett skrivtest och sedan grammatik!
Vi ska prata om huvudsatser och bisatser.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar