måndag 8 juni 2015

skulle

Skulle är verbet ska i preteritum.
Ska använder vi för framtid, så hur använder vi skulle?

1. Skulle = jag tänkte, jag planerade

Jag skulle städa i går, men jag låg i sängen och läste istället. 

Vi skulle resa till Thailand på semester, men vi hade inte råd.

Talar du engelskaHär är en film där en lärare förklarar ska/skulle och jämför med engelska. 

2. Skulle + om
Jag skulle köpa en ny bil, om jag vann 1 miljon.

Jag skulle bli glad om du kommer imorgon. 


Här är en film där en lärare förklarar om+skulle på arabiska 

3. skulle vilja (för framtid när du drömmer om något)

Jag skulle vilja lära mig ett nytt språk. 
(Jag vill, men jag kommer kanske inte att göra det. Jag drömmer om det, men det är inget jag har bestämt att jag ska göra. )

4. Skulle kunna (du kan göra något, men du gör det kanske inte)

Jag talar tyska så jag skulle kunna flytta till Tyskland (om jag ville).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar