torsdag 19 mars 2015

Diktamen och dialog till på fredag vecka 13

http://www.icakuriren.se/PageFiles/47442/sommartid.jpgNu är det äntligen vår.
Dagarna är längre, och det är ljust på morgonen.
Natten till på söndag byter vi till sommartid.
Det innebär att vi flyttar fram klockan en timme.
Moderna mobiler ändrar tiden automatiskt.




A och B träffas och pratar
A:             Åh vad skönt att det är vår!
B:              Ja, jag har längtat hela vintern.
A:              Igår var det jättefint väder. Solen sken och jag hörde fåglarna sjunga.
B:              Vi satt ute och fikade. Det var riktigt härligt!
A:              Ja, och det är skönt att det är ljust när man åker till jobbet.
B:              Ja, men på söndag byter vi till sommartid.
A:              Jag kommer aldrig ihåg om man ska ställa fram klockan en timme, eller om det är tillbaka en timme?
B:              Du ska ställa fram klockan en timme.
A:              Just det ja. Det är svårt att komma ihåg tycker jag.

B:              Jag brukar tänka så här: På våren ställer vi fram utemöblerna. Då ska vi också ställa fram klockan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar