fredag 20 februari 2015

diktamen och dialog, vecka 9

Diktamen

Jag gillar att shoppa. Jag brukar köpa kläder om det är rea.
 Det är roligt att fynda. Fynda betyder att du köper något billigt.
Jag gillar stora varuhus bättre än små butiker.
Om jag ser något snyggt köper jag det, även om det är dyrt.

Dialoger i affärer
E= expedit (den som jobbar i affären)
K= kund (den som vill handla
I mataffären
K:          Ursäkta mig, jag letar efter knäckebröd.
E:                  Det finns vid brödet.
K:          Jag har tittat där, men jag hittar det inte.
E:                  Då ska jag visa dig!
K:          Tack!

I skoaffären
K:          Ursäkta mig, finns de här skorna i storlek 38?
E:                  Nej, om de inte finns på hyllan är de tyvärr slut.
K:          Vet du om ni kommer att få in den här storleken igen?
E:                  Nej, det vet jag tyvärr inte.

I elektronikaffären
E:                  Hej, behöver du hjälp med något?
K:          Ja, jag tittar efter en TV.
E:                  Okej, är det någon särskild modell du har tänkt dig?
K:          Nej jag vet inte, inte för stor. 42 tum kanske.
E:                  Vi har ett erbjudande på den här TV:n från Samsung just nu.
K:          Okej, vad kostar den?
E:                  Den här ligger på 4300 kr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar