fredag 16 januari 2015

Diktamen och dialog, vecka 4

Diktamen  (lyssna) 
Mona har ljus hy och långt mörkt hår.
Hennes hår är inte lockigt utan det är rakt.
Hennes ansikte är ganska runt.
Hon har en liten smal näsa och stora vackra ögon.  Ögonen är bruna.
Hon brukar sminka sig varje morgon.
Mona har en yngre bror, de är lika. Förut hade han skägg, men nu rakar han sig varje dag.  




Två personer pratar.
A:              Hej! Hur mår du?
B:              Sådär. Jag har tandvärk.
A:              Urs då. Har du haft det länge?
B:              Nej, det började göra ont i en visdomstand igår.
A:              Jag har inga visdomständer kvar. Jag har dragit ut alla.
B:              Jag ska träffa min tandläkare imorgon.
A:              Går du till Folktandvården?
B:              Ja, min tandläkare heter Gunnar.
A:              Har han mörkt hår och är lång och kraftig?
B:              Ja precis, och han har mustasch.
A:              Då har vi nog samma. Han är bra.
B:              Ja, han är duktigt, fast han ser lite sur ut.
A:              Men han är jättetrevlig. Han brukar alltid skoja med mig.
B:              Ja, men det är ändå jobbigt att gå dit, och det kostar så mycket.
A:              Ja, det brukar bli dyrt. Men det är billigare att dra ut tänder än att laga dem.
B:              Förra året gjorde jag en rotfyllning. Det gick på 4000 spänn!
A:              Det var dyrt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar