fredag 9 januari 2015

Diktamen och dialog till på fredag

Diktamen 
Det är 1987. Zozo är 10 år och bor med sin familj i Libanon.
Det är inbördeskrig.
Zozos familj planerar att fly till Sverige
eftersom farmor och farfar bor där.
Det händer något fruktansvärt samma dag som de ska resa.
En bomb exploderar vid deras hus. 



Dialog


Två sfi-elever träffas utanför klassrummet. De pratar om varför de flyttade till Sverige. De heter Ahmed och Ines.
A:                  Hej Ines. Hur är det? Du ser lite ledsen ut.
I:                   Bra, men jag tänker på min mamma.
A:                  Bor hon i ditt hemland?
I:                   Ja, och jag saknar henne och min familj.
A:                  Varför flyttade du till Sverige.
I:                   Jag träffade en svensk man och blev kär i honom. 
Varför ville du flytta till Sverige?
A:                 Det ville jag inte, men jag var tvungen att fly eftersom det var inbördeskrig i mitt land.
I:                   Saknar du inte din familj?
A:                 Jo, det gör jag. Särskilt min mamma som dog för ett år sedan.
I:                   Det var tråkigt att höra.

A:                 Ja jag tänker på henne varje dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar