torsdag 30 oktober 2014

Viktiga ord och diktamen, vecka 45


Tyvärr kan man inte lyssna på diktamen den här veckan.

Det blev fel när jag spelade in ljudet. 


Viktiga ord
substantiv
Skriv på ditt språk
exempel
En barndom

Jag hade en lycklig  barndom.
En nyhet

I tidningen läser vi nyheter.
En rubrik









verb
Skriv på ditt språk
exempel
berättar

Min mamma berättade inte sagor för mig.
står

Vad står i tidningen idag?
(Vad kan du läsa i tidningen?)
handlar

Vad handlar nyheten om?
Vad handlar sagan om?
händer

Vad händer i sagan?




adjektiv
Skriv på ditt språk
exempel
spännande

En spännande film på TV.
sorglig

Jag läser en sorglig bok.
rolig

Vi såg en rolig film igår.

 
   



 Diktamen

Jag hade en bra barndom.
Min mamma berättade sagor för oss på kvällarna.
Sagorna handlade ofta om djur.
När jag blev äldre läste jag allt som stod i tidningen.
Jag ville veta vad som hände i världen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar