tisdag 7 januari 2014

Tisdagens lektion: Viktiga ord

Hej!

På torsdag ska vi läsa och prata om en författare.

På fredag ska vi se ett TV-program.

Här här viktiga ord som vi tränade på idag.
Orden är viktiga för torsdag och fredag.

substantiv:
en författare - En författare skriver böcker.
en berättelse - Jag lyssnade på en berättelse.
ett minne - Jag har många minnen av min farmor.
en svordom - Helvete!
en komplimang - Jag tycker att du är duktig.

verb:
skriver  (igår: skrev) - Författaren skrev en bok.
glömmer (igår: glömde) - Jag glömde mina nycklar hemma.
svär (igår: svor) - Min pappa svär ofta.
handlar om - Jag läser en bok som handlar om krig.

adjektiv:
omtänksam - Mina klasskompisar är omtänksamma och hjälper mig.
duktig- Han är duktig på att skriva.
känd, berömd - Han är en känd författare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar