onsdag 11 december 2013

viktiga ord till fredag

På fredag ska vi titta på det andra programmet av TV-serien "Svenska till varje pris".

Substantiv
ett uttal - Jag talar svenska med bra uttal.
ett samtal - Vi pratar tillsammans, vi har ett samtal.
en känsla - Jag känner mig ledsen. Att vara ledsen är en känsla.
en oro - Jag känner oro. Jag är orolig.
en artist- Anne-Lie Rydé är en svensk artist.
en sångerska - Hon är en sångerska.
en karl - En karl är en man.
en låt - Jag hörde en bra låt på radion (en låt = en sång)

verb
försöker - Jag försöker prata svenska.
älskar - Jag älskar min familj.
saknar - Jag saknar dem mycket.
påverkar - Det påverkar mina studier.
vågar - Du måste våga prata svenska.

adjektiv
romantisk - Jag tycker om romantiska filmer som handlar om kärlek.
underbar - Det är underbart när solen skiner.
lugn - Jag stressar nästan aldrig, jag är alltid lugn.
blyg - Jag vågar inte prat svenska, jag är för blyg.
känd - Anne-Lie Rydé är känd i Sverige.


I programmet kommer en känd sångerska som heter Anneli Rydé. 
Hon sjunger med eleverna.
Hon sjunger en sång som heter "En sån karl".
Du kan läsa texten här. 
Du kan lyssna på låten här. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar