måndag 2 december 2013

Läxa till på torsdag: Viktiga ord och frågor

Substantiv
En journalist :                  En journalist jobbar med nyheter.
En kidnappare:               En person som tar någon och vill ha pengar.
Ett krig:                             Det är krig i många länder.
En flykting:                      En flykting är en person som har flytt från sitt hemland.
En demonstration
En regering:                     Politiker som styr ett land.
En skjorta
En smärta:                       Människor och djur kan känna smärta. Det gör ont.
En tonåring:                    Människor mellan 13 och 19 år.
En förälder:                     En mamma eller pappa.
Ett liv:                                Hon blev 97 år, hon hade ett långt liv.               
Ett däck:                           Byt till vinterdäck på din bil.
Ett torg:                            Torget ligger mitt i staden.
En ålder:                           Min ålder är 23 år. Jag är 23 år gammal.

Verb
Lämnar:                            De lämnade sitt hemland eftersom det var krig där.
Tycks:                                Det tycks bli kallare nu.
protesterar:                     Jag är inte nöjd, jag tänker protestera.
avgår:                                Presidenten avgick.
plågar:                              Du får inte plåga din hund.
rycker:                              Han ryckte sin syster i håret.
skriker:                             Barnet skrek eftersom det var hungrigt.
föder:                                Kvinnor föder barn.
märks:                               Det märks inte att du är 50 år, du ser ut som 40!
rasar:                                 Taket rasade in på en stor affär i Lettland.
Sköter:                              Han sköter om sina djur.



Adjektiv
Svår:            Människorna i Syrien har en svår situation.
Försiktig:    Du måste vara försiktig när du klappar min katt.
tillåtet:         Det är tillåtet att röka utomhus.
halt:             På vintern är det ofta halt på vägarna.

Andra ord
troligen:      Jag är sjuk idag, men jag kommer troligen till jobbet på fredag.
dags:            Nu är det dags att ta rast.
utan:            Jag vill inte åka utan dig.
                     


Frågor vi ska diskutera:

a) Hur tycker du att djur ska skötas?
b) I vilken ålder tycker du att det är bäst att bli förälder?
c) Hur märks det i affärer och på gator att det snart är jul?
d) Har du julpyntat hemma?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar