måndag 25 november 2013

Viktiga ord till på tisdag (Nyhetssidan)


Substantiv: 
ett verk - Trafikverket och Migrationsverket är exempel på olika verk.
ett spår - (kan betyda olika saker) Tåget går på ett spår.
en olycka
ett val - Nästa år är det val i Sverige. 
en kandidat - en person du kan rösta på. 
ett mål - Zlatan gjorde 2 mål mot Portugal.
ett korsord - en lek med ord, du ska skriva bokstäver i rutor.
ett VM - ett världsmästerskap, en stor tävling för hela världen (fotbolls VM)

verb:

reparerar - lagar. Han reparerade sin bil.
händer - Vad hände igår?
behöver - måste ha. 
rasar - faller. Snön rasade ner från taket.
använder - Jag använder min telefon varje dag.
förlorar (motsats till vinner)
vinner (motsats till förlorar)
löser - Polisen löser ett brott.
sköter om - tar hand om. - Föräldrar tar hand om sina barn.

Adjektiv:
många, flera flest - Det bor många människor i Indien, men i Kina bor det flest!
ansvarig - Rektor är ansvarig för skolan. En förälder är ansvarig för sitt barn. 
allvarlig - svår, oroande. Igår hände en allvarlig olycka. 
plötsligt - något som händer snabbt. Plötsligt började det regna.
levande - inte död, inte konstgjord

Andra ord:
vissa - några, inte alla. Vissa människor är alltid arga.
snart - strax, om en kort stund.
istället för - exempel: Jag tar bussen istället för tåget. Jag dricker te istället för kaffe.
hittills - fram till nu: Hittills har jag aldrig varit i Stockholm.  





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar