onsdag 27 november 2013

Läxa till på fredag: Ord och frågor

Viktiga ord till på fredag.

verb:
bryter: Ali pratar bra svenska, men han bryter på arabiska.
förlorar: De förlorade sitt hem i kriget.
slutför: Jag vill slutföra D-kursen.
påverkar: Jag är orolig för min dotter, det påverkar mina studier.
saknar: Jag saknar min mamma.
firar: Imorgon ska jag fira min födelsedag.

substantiv: 
en brytning: Jag talar engelska men med svensk brytning.
en dialekt: Dalsländska, norrländska och skånska är olika dialekter.
ett mål: Mitt mål är att klara sfi i år.
ett uppdrag: Lärarens uppdrag är att hjälpa mig klara mitt mål.
en kärlek: Jag träffade min stora kärlek i Sverige.
en vilja: Min fru har en stark vilja.

Adjektiv:
svårt
stark

Frågor:
a) Vad påverkar dina studier?

Exempel:
Jag är orolig för min familj.
Jag sover dåligt.
Jag är ofta sjuk.
Jag har problem med min ekonomi.

b) Vad saknar du mest i Sverige?

Exempel:
Jag saknar mina vänner.
Jag saknar maten.
Jag saknar vädret.

c) Vad var svårt när du kom till Sverige?

Exempel:
Det var svårt att förstå olika regler.
Det var svårt att förstå kulturen.
Det var kallt.
Språket.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar