torsdag 31 oktober 2013

Viktiga ord till på måndag

Imorgon har jag semester. Då har ni Jan som lärare.

På måndag ska vi titta på kapitel 9 på www.sfiekonomi.se
Kapitel 9 handlar om Arbetsförmedlingen.

Viktiga ord:

Substantiv:
en arbetssökande (En person som söker arbete)
en arbetsgivare (en person som ger arbete, "giver" är ett gammalt ord för "ger")
en personuppgift (t. ex. namn, personnummer, adress)
ett möte (att träffas)
ett CV (en lista på vad du har studerat och arbetat med, men också på andra saker du kan t. ex. språk)
ett personligt brev (ett brev till en arbetsgivare där du berättar varför du ska få jobbet)

Verb:
förmedlar (det betyder ger - arbetsförmedlingen förmedlar jobb)
söker (det betyder letar efter - Jag söker jobb.)
ger (-En arbetsgivare ger jobb)
bokar (-bestämmer tid för ett möte, t.ex. på vårdcentralen)

Adjektiv:
personlig (bara för mig, bara min - Det här är min personliga penna)
intressant (- Jag läser en intressant bok.)
nyanländ (-en person som är ny, t.ex. ny i Sverige)

Extra information
Idag är det arbetsförmedlingen som ansvarar för etableringen av nyanlända i Sverige.
Den som kommer som flykting till Sverige kan få etableringsersättning.

Nya ord:
en etablering
en ersättning

Verb:
ansvarar





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar