onsdag 22 maj 2013

onsdagens lektion

Idag tittade vi på program 4 av "Svenska till varje pris".
I programmet tränade eleverna på att prata.
De fick en svår uppgift: De skulle gå till olika platser och söka jobb!


Då måste man våga prata.
Man måste vara modig!


Daniela från Bulgarien berättade lite mer om sig själv.
Sedan fick eleverna laga mat. De skulle göra ett smörgåsbord.
Ett smörgåsbord är många olika maträtter, t. ex. köttbullar, potatisgratäng med sill (Janssons frestelse). Det finns också ofta ägg, korv, ost, sill och lax.


Här kan du se hela programmet.
Efter programmet pratade ni i grupper.
Ni diskuterade 3 frågor:

1. Hur gör man för att få jobb i Sverige?
2. Hur gjorde du för att få jobb i ditt gamla hemland?
3. Vad ska man säga när man söker jobb? Vad ska man inte säga?

Grammatik:

Nu har jag skrivit "skulle" många gånger.
Skulle är verbet ska i preteritum (förut).

Ska använder vi när vi pratar om framtid.

Jag ska laga mat.

Skulle använder vi om framtid när det var förut.
Först gick jag till affären och handlade. Jag skulle laga mat.
(på grammatiksvenska kallas det för "Futurum pretereti" det tycker jag är ett roligt ord!)


D-kurs grammatik:
Skulle använder vi också ofta tillsammans med "om". Då är det framtid,trots att det andra verbet är i preteritum.
Det skulle vara roligt om du kom imorgon.
Om jag vann en miljon skulle jag köpa ett nytt hus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar