torsdag 30 maj 2013

Onsdagens lektion - kortsvar, hjälpverb

Idag pratade vi en del om hjälpverb och kortsvar.

Fråga: Vågar du hoppa fallskärm?
fallskärmar,fallskärmshoppning,fritid,George,män,personer,serier,sporter
Svar: Ja, jag vågar hoppa fallskärm.
eller: Nej, jag vågar inte hoppa fallskärm.


Det är rätt att svara så, men det blir ett långt svar.


Långt svar
Kort svar
Ja, jag vågar
hoppa
fallskärm.
Ja, det vågar jag.
Nej, jag vågar inte hoppa fallskärm.
Nej, det vågar jag inte.
det= hoppa fallskärm.
Fråga: Vågar du hålla i en spindel? äta,barnramsor,djur,fantasier,flickor,överraskad,personer,ramsor,sagor,spindlar


Långt svar
Kort svar
Ja, jag vågar
hålla i en spindel
.
Ja, det vågar jag.
Nej, jag vågar inte hålla i en spindel.
Nej, det vågar jag inte.
det= hålla i en spindel

Vågar är ett hjälpverb.
hoppa och hålla är verb i infinitiv.

Du kan använda kortsvar till alla hjälpverb.
(hjälpverb är t.ex. kan, får, ska, måste, brukar, börjar, slutar, behöver)

Exempel:
Vill du åka hem nu?
Ja, det vill jag.

Kan du simma?
Nej, det kan jag inte.

Måste du jobba varje dag?
Nej, det måste jag inte. 

"Vanliga" verb
I frågor som inte har hjälpverb kan du också svara med kortsvar, 
men då använder du verbet "göra".

Spelar du piano?
Ja, det gör jag.

Talar du spanska?
Nej, det gör jag inte.


Undantag: är

Verbet är är inget hjälpverb, men du kan använda det i kortsvar.
Samma som med hjälpverb.
Exempel:

Är du hungrig?
Ja, det är jag. 


Ordföljd
Du säger: Nej, jag vågar inte hoppa fallskärm.

I kortsvar kommer "objekt" på plats 1. Då måste verbet komma direkt efter och sedan subjektet.


1
verb
subjekt
satsadverb
Verb 2
objekt
Rak ordföljd:
börjar med subjekt
Jag
vågar
_
inte
hoppa
fallskärm
Omvänd ordföljd:
Börjar med ”objekt”

Det
vågar
jag
inte
_
_
Rak ordföljd
(använd då verbet ”göra”)

Jag
vågar
 _
inte
göra
det






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar