tisdag 14 maj 2013

Ingen SFI onsdag och torsdag

Hej!

På Onsdag och torsdag är jag och Nadja på kurs, därför blir det ingen sfi.
Ni har en hemuppgift.
Om du inte har fått den kan du läsa den här texten om Theodor Kallifatides.
Vi ska prata mer om honom på fredag!



Theodor Kallifatides
Theodor Kallifatides är författare. Han bor i Huddinge i Stockholm.
Theodor Kallifatides flyttade från Grekland till Sverige 1963.
Då var han 25 år.
I Grekland hade han spelat fotboll, gått teaterskola och gjort militärtjänst.

I Sverige arbetade han först som diskare, tidningsbud och liknande samtidigt som han studerade på universitet.
1969 debuterade han med en diktsamling. Han har skrivit fler än 30 böcker och fått många priser för dem.
Två kända böcker är Bönder och herrar och Kärleken.


En intervju med Theodor Kallifatides (från SFI-boken LÄS!)

Vad tycker du om svenskan?
Det är ett vackert språk. Jag tycker om de många enstaviga orden: hav, moln, flod, älv, sol och träd.

När kom du till Sverige?
1964.
Hur lärde du dig svenska?
Jag läste böcker. Kurserna i svenska var skrattretande på den tiden. Jag tittade i skyltfönster för att lära mig nya ord.
Vad var svårt?
Ingenting utom uttalet av långa och korta vokaler. Och tje-ljudet.
Hur är det att lära sig ett nytt språk?
Ett härligt äventyr. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar