måndag 19 november 2012

Måndagens lektion

Hej!

Idag var många elever borta.

Vi började med ett nytt tema: resor.

Vi läste Framåt C s. 40 - 41 och 42-43.

Här kan du göra övningar till s. 42-43, "Vart ska du åka?"

Vad är rätt?
Öva ord - prepositioner

Vi pratade om hur resvanor (en vana= något som man brukar göra)
Vi tränade också lite på tidsord.

Här kommer lite grammatik på det!

 
Ord för att berätta hur ofta man gör något.

Adverb
  • aldrig
  • alltid
  • ofta
  • sällan
Tidsord
  • ibland
  • varje dag/vecka/månad/år
  • en gång i veckan/månaden
  • flera gånger i veckan/månaden
  • en gång om dagen/året
  • flera gånger om dagen/året

Ordföljd
 
Svara på frågan:
- Brukar du åka tåg?

- Ja, det gör jag ofta.
- Nej, det gör jag sällan (sällan = nästan aldrig).

- Ja, det gör jag varje dag.

1
2
3
4
5
objekt
verb
subjekt
satsadverb
tid
det
gör
jag
ofta.
det
gör
jag
sällan.
det
gör
jag
varje dag.
 Här  skriver du  objektet först.
Objektet "det" = brukar åka tåg



Om svarar med rak ordföljd blir ordföljden olika för adverb och tidsord.
(rak ordföljd = subjektet först)
Exempel:
- Brukar du åka tåg?

- Ja, jag åker ofta tåg.
- Nej, jag åker sällan tåg.
- Ja, jag åker tåg varje dag.



1
2
3
4
5
subjekt
verb
satsadverb
objekt
tid
jag
åker
ofta
tåg.
 
jag
åker
sällan
tåg.
 
jag
åker
 
tåg
varje dag.


Imorgon blir det Nyhetssidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar