torsdag 29 november 2012

Adjektiv (förra veckans lektion)

Nu ska vi prata om adjektiv igen.

Vad är adjektiv?
Adjektiv är ord som beskriver (berättar om) substantiv och pronomen.

Här är exempel på adjektiv (motsatser) 

VIKTIGT ATT VETA OM ADJEKTIV
Adjektiv kan stå före eller efter ordet som adjektivet beskriver.

Adjektivet före substantivet (eller pronomen):

Exempel:
Jag har en snäll kompis.
Igår köpte jag en gammal bil. 

När adjektivet står före substantivet (eller pronomen) kallas det attributiv ställning.


Adjektivet kan också stå efter substantivet (eller pronomen):

Exempel:
Min kompis är snäll.
Bilen jag köpte var gammal.
Jag blir arg om du inte kommer. 


När adjektivet står efter substantivet (eller pronomen) kallas det predikativ ställning. 
När du har adjektivet efter ordet det beskriver MÅSTE du använda verben vara eller bli (bliva)

Exempel:
Min kompis är snäll.
Bilen  var gammal.
Jag blir arg om du inte kommer. 



Läs om adjektiv! (och se filmer)

Här kan du läsa mer om adjektiv.

Adjektivs grammatik

Adjektiv böjs efter substantivet.

Adjektivet böjs efter substantivet.
Substantiv en ord (utrum) singular : Ingen böjning -  En röd bil
Substantiv en ord (utrum) plural: slutar på a - Två röda bilar.
Substantiv ett ord (neutrum) singular: slutar på t - Ett rött hus.
Substantiv ett ord (neutrum) plural: slutar på a - Flera röda hus.


Singular/ en
Plural/en
Singular/ett
Pulral/ ett
-
-a
-t
-a
En röd bil
Två röda bilar
Ett rött hus
Två röda hus
En stor hund
Två stora hundar
Ett stort äpple
Många stora äpplen


Adjektiven böjs också efter om substantivet är i bestämd eller obestämd form.I bestämd form slutar adjektivet på a.
Exempel:
 
Den röda bilen är min. Det stora huset är vårt.

Adjektivet slutar också på a efter possesiva pronomen (min, din, hennes, hans, vår, er, deras, sin) och genitiv-s (Annas, flickans) 

Läs mer om adjektiv + substantiv här!


Adjektiv kan också kompareras 
Det betyder att man kan böja adjektivet för att jämför två saker.

Exempel:
Min farmor är 80 år, hon är gammal.
Min mormor är 90 år.


Min mormor är äldre än min farmor.
Min mormor är äldst






positiv

komparativ

superlativ

lång

längre

längst

tjock

tjockare

      tjockast

röd

rödare

rödast

gammal

äldre

äldst

När du jämför kan du använda komparativformen (längre, tjockare, rödare, äldre).
Du använder ordet "än" när du jämför.

Exempel:Jag är längre än Sara.
Sara är äldre än Leila.




Extrauppgifter:

En rolig musikvideo där en "man" sjunger om sin kärlek, Camilla.
Alla adjektiv är lila


 En lärare förklarar adjektiv (många bra exempel, men han berättar för svenska gymnasieelever)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar