torsdag 30 augusti 2012

Torsdagens lektion

Idag pratade vi om ordet att

Att
Används på olika sättFöre verb i infinitivinfinitiv är tillexempel: vara, komma, prata, gå, skratta, prata, äta……
Används före verb i infinitiv i
Jag tycker om / jag gillar + verb
Exempel:
Jag gillar att dansa.
Jag tycker om att titta på TV.
Andra verb:
Jag kommer att köpa en ny bil.
Jag planerar att åka till USA.
Efter adjektiv:Det är viktigt att komma i tid.
Det är roligt att gå på fest.
Det är tråkigt att åka bil.
Det är långt att gå till Högsäter.
Att kallas då för
infinitivmärke

______________________________________________________________________
Att är också en bisatsinledare
Bisatsinledare = det ord som börjar/ startar bisatsen
Att används efter
”pratverb”
Exempel:
Jag säger att du måste lyssna.
Jag berättade att jag kom från Sverige.
Jag tycker att det är roligt.



Att används också efter
andra verb
Exempel:
Jag hoppas att du kommer imorgon.
Jag vill att du kommer imorgon.
Jag förstår att du är ledsen.
Jag önskar att jag hade pengar.
Jag känner att jag börjar bli sjuk.

i en bisats kommer inte
och andra satsadverb (alltid, ofta, tyvärr, kanske) FÖRE det första verbet
huvudsats :
Jag kan tyvärr inte komma.
                      bisats:
Jag berättade att jag tyvärr inte kunde komma

En bisats har alltid rak ordföljd.
I en bisats kommer alla verb tillsammans.
huvudsats :
Imorgon ska vi åka till Uddevalla.
                                                                
                  bisats:
Jag säger att vi ska åka till Uddevalla imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar