torsdag 23 augusti 2012

lektion: Ordföljd

Lektion om ordföljd 1


Huvudsats
Rak ordföljd


Se filmen där en lärare förklarar ordföljd.
Rak ordföljd:
film 1
film 2



Omvänd ordföljd
film 3
film 4
film 5
film 6
Hon säger inte exakt samma som jag.
Hon säger adverbial istället för adverb.
Hon säger satsadverbial om ord som inte, alltid, ofta
Hon säger adverbial om tid och plats.

Hon pratar också om partiklar. Det är t. ex. "om" i "Jag tycker om glass".
Hon pratar om predikatsfyllnad. Det är ofta adjektiv eller andra ord till verb. Står på objektets plats.

Skriv om meningarna från rak ordföljd till omvänd ordföljd.



Här kan du träna på ordföljd, rak och omvänd.
Ordföljd 1
Ordföljd 2
Ordföld 3


Lektion om ordföljd: 2
Bisatser

Bisats
En bisats har alltid rak ordföljd.
Subjektet kommer alltid på direkt efter bisatsinledaren.
huvudsats
bisatsinledare
subjekt
satsadverb
verb
Objekt mm
Plats och tid
Jag gillar sommaren
eftersom
jag
alltid
brukar bada

                 
Jag tycker
att
det

är
kallt
i Sverige på vintern.








Bisatsen kan också stå före huvudsatsen.
bisatsinledare
subjekt
satsadverb
verb
objekt mm
plats och tid
huvudsats
Eftersom
jag
alltid
brukar bada

gillar jag sommaren.
Att
det

är
kallt
i Sverige på vintern
tycker jag


Regler för bisats
En bisats kan inte vara en egen mening.
En bisats börjar alltid med bisatsinledare.
I en bisats kommer subjektet alltid före verbet (rak ordföljd).
I en bisats kommer satsadverbet före verbet.
I en bisats står alla verben tillsammans.

  Här kan du se en film om underordnande konjunktioner.
Många bisatsinledare är underordnande konjunktioner.



Träna på underordnande konjunktioner (subjunktioner)
Välj rätt ord.

Här kan du träna på ordföljd i bisatser.


bisats 1
bisats 2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar